| Forum | Members | Logout |

    Asociatii Profesionale
    Universitati
    Web Info
    Articole
    Legea psihologului
    Teste psihologice
  Teste psihologice etalonate
  Teste diverse/fun

psihoterapie

Email:

Dezabonare Newsletter


Linkuri utile:

1146: Table 'sistempsi.main_links' doesn't exist
query=select title,link from main_links order by position


psihoterapie


Teste psihologice etalonate

C.P.I. (California Psychological Inventory) – Inventarul Psihologic California

Este considerat a fi unul din cele mai puternice instrumente psihometrice pentru evaluarea personalitatii umane adulte, normale. Masoara dimensiuni majore ale personalitatii umane si contine 20 de scale primare 3 scale vectoriale si intre 6-13 scale secundare. C.P.I. este folosit pe scara larga intr-o multitudine de situatii, plecand de la utilizari cvasi-clinice si de adaptabilitate sociala (diagnoza deviantei si delicventei) si ajungand la aplicatii precum selectia de personal, orientarea vocationala, dezvoltarea carierei,etc. Cunoaste 3 variante de comercializare: CPI 434 (varsta minima de aplicare – 13 ani), CPI 462 (aceasta varianta este utilizata din ce in ce mai putin), C.P.I. 260 (utilizat in domeniul organizational).
Pentru comercializare- Testcentral.

F.P.I. (Freiburger Personlichkeitsinventar) - Inventarul de Personalitate Freiburg

Este un inventar multifazic care masoara factori de personalitate, numit deseori si “fratele mai mic al CPI”. Evalueaza personalitatea normala adulta si este utilizat cu precadere in urmatoarele domenii: psihologia muncii, industrialã ºi organizaþionalã (demonstreaza unele relatii interesante cu domeniul ocupational, cu anumite profesii, valori profesionale si preferinte vocationale, cu motivatia fata de munca si cu capacitatea de a lucra in regim de supraincarcare), domeniul clinic/terapie ºi al sãnãtãþii (exista un numar foarte mare de studii, in special studii longitudinale ori pe esantioane foarte voluminoase), domeniul judiciar, apãrare ºi siguranþã naþionalã, domeniul educaþional ºi consilierea carierei. In Romania sunt disponibile 2 forme: F.P.I.-G cu 212 itemi si 9+ 3 scale si F.P.I.-R.cu 138 de itemi si 10+2 scale (forma revizuita, care contine scale noi si caracteristici imbunatatite ale itemilor si scalelor).
Mai multe detalii- Testcentral. 

NPQ (Nonverbal Personality Questionnaire) - Chestionarul Nonverbal de Personalitate în Cinci Factori / FFNPQ (Five-Factor Nonverbal Personality Questionnaire)- Chestionarul Nonverbal de Personalitate în Cinci Factori

Sunt doua chestionare dezvoltat pentru a masura constructe ale personalitatii umane normale. FFNPQ se inscrie in cadrul abordarii Big Five a personalitatii, care imbina o abordare lingvistica si analiza factoriala intr-un model de definire in cinci mari superfactori sau dimensiuni ale personalitatii umane. Avantajul major al acestor instrumente de personalitate nonverbale este acela ca pot fi utilizate in contexte de evaluare si momnete in care chestionare clasice cu stimuli verbali, nu pot fi folosite: la persoane care prezinta probleme in citirea sau intelegerea itemilor verbali, persoane cu nivel scazut de educatie, varste mici ale subiectilor, persoane care prezinta probleme de ordin psihologic cvasi-clinic ( ex.: persoanele cu dislexie, deficit de atentie, care nu pot fi evaluate cu un chestionar verbal),
Pentru achizitionare - Testcentral

STAI (Stait Trait Anxiety Inventory) - Inventarul de expresie a Anxietatii ca Stare si Trasatura / STAIC (Stait Trait Anxiety Inventory for Children) – Inventarul de expresie a Anxietatii ca Stare si Trasatura pentru Copii

Sunt probe psihometrice pentru detectia si descrierea diferentiala a anxietatii. Au marele avantaj ca, desi au uz clinic, nu sunt probe exclusiv clinice, ci au utilizari multiple si in terapiua de dezvoltare, in selectia de personal, in coaching, etc. STAI este un instrument dezvoltat de Charles Spielberger pe baza celebrei sale teorii si abordari psihometrice care diferentiaza starea (starea) de trasatura (trait), starea de anxietate a unei persoane de trasatura de personalitate care o face a avea o propensiune generalizata catre anxietate. STAIC este versiunea pentru copii. STAI este utilizat cu precadere in : psihodiagnostic clinic/terapie, dezvoltare personala, delicventa si devianta, selectie de personal, consiliere vocationala. Este un instrument de 40 de itemisi contine scale separate pentru masurarea anxietatii ca stare si trasatura: scala A – Anxiety (STAI Form Y - 1) si ScalaT – Anxiety (STAI Form Y - 2). Chiar dacã este folosit în mod special pentru evaluarea anxietãþii copiilor cu vârsta cuprinsã între 9 ºi 12 ani, STAIC poate fi folosit ºi pentru copiii cu vârstã mai micã ce au abilitãþi medii sau peste medii de citit.
Mai multe despre acest test - Testcentral

STAXI-2 (State-Trait Anger Expression Inventory) – Inventarul de Expresie al Furiei ca Stare si Trasatura

Este un instrument psihometric pentru evaluarea furiei, poate cel mai de succes instrument folosit in anger management la nivel mondial. STAXI-2 are 57 de itemi, care scoreaza pe 6 scale structurale si 5 subscale. Instrumentul a fost generat pentru a oferi specialistului un instrument obiectiv in cuantificare in ceea ce priveste: (a) starile situationale de furie, (b) trasatura de personalitate care predispune la resimtirea si exteriorizarea furiei, (c) trairea interna a furiei, (d) exprimarea ei externa si (e) controlul furiei. STAXI-2 este utilizat cu perecadere in urmatoarele situatii: psihodiagnostic clinic/terapie, diagnoza traumelor, delicventa si devianta, dezvoltare personala, selectie de personal.
Pentru comercializare- Testcentral. 

LSI (Learning Styles Inventory) – Inventarul Stilurilor de Invatare

Este un instrument omnibus, structurat, de 69 de itemi, care a fost construit pentru a masura preferintele, temperamentul si stilurile de invatare ale elevilor Informatiile despre stilul de invatare si temperamentul elevilor pot fi utilizate in scoli si pentru identificarea elevilor cu nevoi si interese speciale. De exemplu, LSI ii poate ajuta pe profesori si pe consilieri la identificarea acelor elevi pentru care se recomanda includerea in programe pentru elevi creativi sau superdotati, identificarea elevilor care ar putea beneficia de programe educationale alternative, care i-ar ajuta si motiva sa nu renunte la scoala. Astfel, aplicabilitatea lui se impune in situatii ce tin de domeniul educational, domeniul clinic si al sanatatii si in orice alt domeniu in care datele obtinute pot fi utile: identificarea aptitudinilor deosebite; compensarea caracteristicilor insuficient structurate; autocunoasterea si integrarea sociala optima; dezvoltarea relatiilor interpersonale; stabilirea stilurilor de invatare; optimizarea procesului educational; explorarea intereselor prevocationale; studii si cercetari.
Spre - Testcentral.

 SWS (Survey of Work Styles)

Este o proba structurata ce poate fi folosita la detectia patternului de comportament de tip A (Type A Behavior Pattren), care descrie persoanele predipuse spre manifestare si somatizare excesiva a stresului cotidian si ocupational, cu reperscusiuni directe asupra incidentei afectiunilor coronariene. Are 96 de itemi si contine 6 subscale structurale, care descriu fatetele psihologice ale comportamentului de tip A: nerabdarea, furia, implicarea in munca, sentimentul lipsei de timp, insatisfactia legata de serviciu, competitivitatea. Poate fi utilizat in mai multe domenii de cercetare si consultanta: selectia si recrutarea angajatilor; cercetari constatative si diagnostice asupra stersului ocupational, investigatii asupra comportamentelor interpersonale la locul de munca, inclusiv stilurile de supervizare, preformanta de grup, gestionarea conflictelor si propensiunea spre cooperare si negociere; studii privind performanta si satifactia muncii, inclusiv aspecte legate de atingerea obiectivelor, raspunsul la esecuri si promovabilitate, etc.
Informatii - Testcentral

FJAS (Fleishman Job Analysis Survey)

Metoda F-JAS ofera o legatura directa între sarcinile specifice unui post de munca si calitatile de care indivizii trebuie sa dispuna pentru realizarea corecta a acestora. F-JAS ofera un sistem prin care profilul aptitudinal al unui individ poate fi comparat cu cerintele aptitudinale ale postului de munca. Profilul aptitudinal solicitat pentru ocuparea unui anumit post ofera informatiile necesare pentru dezvoltarea unor sisteme de selectie, instruire si evaluare a performantelor, validate stiintific si fundamentate juridic. F-JAS înlesneste dezvoltarea directa a programelor de selectie, instruire si evaluare, caci specialistul în resurse umane poate folosi aptitudinile identificate prin intermediul F-JAS pentru alegerea sau dezvoltarea unor instrumente psihologice corespunzatoare cu postul pe care se centreaza. Taxonomia aptitudinilor utilizata de FJAS este o colectie cuprinzatoarede aptitudini umane direct legate de performanta in munca.: aptitudini cognitive, psihomotrice, fizice, senzorial-perceptive si de personalitate. Pentru fiecare categorie, metoda FJAS prezinta o definitie a aptitudinilor, deprinderilor sau cunostintelor si o scala de 7 puncte prin intermediul careia poate fi descris orice post sau orice sarcina de munca.
Catre -Testcentral

MLQ (Multifactor Leadership Questionnaire)

Este un instrument care permite masurarea comportamentelor incluse in teoria gamei complete de leadership (Full Range Leadership Model), avand ca avantaj asupra altor instrumente similare includerea in avealuare a componentei de leadership transformational. MLQ contine 45 de itemi si poate fi aplicat in forma de autoevaluare persoanei evaluate sau prin heteroevaluare, de catre colegii, superiorii, subordonatii sau clientii persoanei evaluate. Chestionarul MLQ are doua forme, anume o forma de autoevaluare si o forma de heteroevaluare. Forma de autoevaluare, este completata de o persoana care are o functie de conducere sau aspira la ocuparea unei functii de conducere sau de supervizare (poate fi asimilata cu un test sau inventar clasic de personalitate, centrat pe caracteristici de leadership). Aceasta persoana se evalueaza pe sine si propriile comportamente, astfel încât este concomitent si evaluat si evaluator. Forma de heteroevaluare este destinata colaboratorilor, superiorilor, colegilor si subordonatilor persoanei evaluate. Acestia îsi exprima evaluarea persoanei în cauza prin prisma diferitelor sale comportamente. Existenta acestor forme paralele ale MLQ se constituie într-unul din cele mai serioase avantaje ale chestionarului, care astfel se transforma într-un instrument de evaluare de 360°.
Mai multe informatii - Testcentral

Neopir(Big5)

Este unul din cele mai celebre inventare multifactoriale de personalitate. In engleza poarta denumitrea de BigFive, iar in romana, in urma etalonarii, se numeste Neopir. Contine 300 de itemi, are 5 factori mari de personalitate: extraversiune, agreabilitate, constiinciozitate, neuroticism, deschidere catre experienta. Fiecarui superfactor ii se subordoneaza alti 6 subfactori, in total rezultand 30 de subfactori. Se foloseste in diferite domenii. 

BTPAC(Bateria de Teste Psihologice de Aptitudini Cognitive)

Propune o abordare diferita de cea traditionala in domeniul testarii psihologice. Bateria cuprinde 23 de teste, si evalueaza urmatoarele aptitudini: Abilitatea generala de invatare, Aptitudinea verbala, Aptitudinea numerica, Aptitudinea spatiala, Aptitudinea de perceptie a formei, Abilitati functionaresti, Rapiditatea in reactii, Capacitatea decizionala. Poate fi folosit in domeniul organizational, dar nu numai. Pentru comercializare- Cognitrom.

CAS(Cognitrom Assessment System)

Este una dintre cele mai complexe baterii de teste psihologice de pe piata romaneasca. Acopera nevoia pietei romanesti din domeniul testarii psihologice, si este orientat in domeniul recrutarii si selectiei de personal. Vizeaza 2 mari componente: evaluare psihologica individuala cat si evaluare si selectia de personal, fiecare cu teste specifice.
Pentru comercializare-Cognitrom.

M.B.T.I.(Myers-Briggs Type Indicator)

Chestionarul M.B.T.I. vizeaza notiunea de tip de personalitate si porneste de la teoria elaborata de C.G. Jung. La cele 3 dimensiuni ale lui Jung: Extravertit- Introvertit, Senzatie- Intuitie, Gandire-Afect, cele 2 cercetatoare americane au adaugat si dimensiunea Judecata-Perceptie. Desi notiunea de tip pe care o foloseste Jung are un mai mare grad de generalitate decat cea de factor de personalitate, intalnita in chestionarele multidimensionale ca C.P.I., BigFive, F.P.I., 16P.F. etc. Cu toate acestea valoarea sa este recunoscuta pe plan mondial, unde se foloseste in domeniul organizational, in consiliere si orientare profesionala, team building, dezvoltare personala, in educatie si in domeniul clinic.

 

Testul de memorie Rey

 


Este un test de memorie, care masoara capacitatea de engramare, stocare si reactualizare. Testul are 6 faze, 5 de reproducere si 1 de recunoastere. Se poate folosi in masurarea capacitatii mnezice atat in urma unei traume, cat si in condtii normale.

 

S.M.P.(Structura Motivationala a Personalitatii)

 

 
Chestionarul evalueaza aspectul motivational al personalitatii, masurand motivatia, trebuintele, nevoile. Trebuintele sunt impartite pe 2 nivele: trebuinte de ordinul I si trebuinte de ordinal II. In total sunt 11 nevoi de ordinul 1: nevoia de performanta, afiliere, agresiune, aparare(autoaparare), constiinta, dominare, exchibitie, autonomie, ingrijire a altora, ordine, ajutor din partea altora, si 5 nevoi de ordinal 2: nevoia de autojustificare, dominare rationala, nonconformismul agresiv, dependenta pasiva, sociabilitate. Testul poate fi folosit ca si indicator al orientarii subiectului catre scop. Se poate aplica in toate cele 3 mari domenii ale psihologiei: educatie, organizational si clinic.

 

Chestionarul pentru evaluarea stilurilor de gandire

 

Evalueaza modul preferat de a gandi sau de folosire a proprilor abilitati intelectuale. Pleaca de la Teoria autoguvernarii mentale a lui Sternberg, teorie care este cea mai des vehiculata in domeniu. In total sunt 13 stiluri de gandire: legislative, executive, judiciar, monarchic, anarchic, oligarchic, anarchic, global, local, intern, extern, conservator, progresist. La adoptarea unuia sau a mai multor stiluri de gandire contribuie mai multi factori, dar trebuie retinut ca intr-o anumita situatie o persoana poate manifesta un stil de gandire in timp ce in alta situatie manifesta un alt stil. Stilul de gandire se schimba si in functie de palierul ontogenetic in care se afla persoana(este diferit la adolescent fata de senectute). Cunoasterea stiluli de gandire are o importanta maxima in educatie si in domeniul organizational.

 

S.T.A.I.(Stait Trait Anxiety Inventory)

 

 
Are 2 forme, forma x-1 si forma x-2. Forma x-1 masoara anxietatea ca stare, adica cum se simte persoana in momentul aplicarii testului. Forma x-2 masoara anxietatea ca trasatura, cum se simte persoana in momentul aplicarii testului. Forma x-2 masoara anxietatea ca trasatura, cum se simte persoana in general, adica are stabilitate in timp. Are aplicatii clinice, aste folosit si in experimentele medicale pentru a masura nivelul de anxietate indus, dar si in educatie.

 

Raven

Este unul din cela mai celebre teste care masoara inteligenta. Raven-ul masoara inteligenta factorul G, adica inteligenta generala, nivelul de dezvoltare mentala. Testul are mai multe variante: Matricile Progresive Standard, Matricile Progresive Avansate, dar si Raven Colorat. Raven Colorat are 36 de itemi, Raven Necolorat are 60 de itemi si Raven Avansat 48 de itemi. Este o proba cu proba limita de timp. Se foloseste in toate domeniile psihologiei.

 

Inteligenta emotionala

Desemneaza un concept relativ nou, dar care ofera o noua viziune asupra inteligentei care nu mai este privita din perspectiva stricta a coeficientului de inteligenta(QI) ca si indicator universal a succesului in viata personala si profesionala. Goleman este cel care schimba viziunea asupra reusitei in viata, care nu mai este vazuta ca si corolarul exclusiv al QI-ului sau al diplomelor, ci este ceva mult mai mult, bazata pe maniera in care relationam cu noi insine si cu ceilalti. Aceasta gestionare a emotiilor intr-o maniera cat mai eficienta este inteligenta emotionala.
Pentru mai multe detalii consultati Inteligenta emotionala de Goleman sau Creativitate si inteligenta emotionala de Mihaela Roco.

 

Locus of Control(Locul Controlului)

 

Masoara o singura dimensiune a personalitatii, locul controlului, adica locul unde atribuim controlul sau cum considera oamenii ca pot controla evenimentele care ii afecteaza. Acesta poate fi atribuit fie intern, fie extern. Cei ce au un loc al controlului intern se numesc internalisti, iar cei ce atribuie locul controlului extern se numesc externalisti. S-a dovedit ca internalistii sunt mai putin stresati comparativ cu externalistii si au mai mari sanse sa influenteze comportamentul celorlalti sau sa adopte un comportament social politic. Un scor mare obtinut la test denota un loc al controlului extern, in timp ce un scor mic inseamna un loc al controlului intern. Locul controlului se dobandeste prin socializare. Testul are aplicatii multiple, nu numai in sfera psihologiei, ci si in sociologie, sau in politologie, de exempu in construirea diverselor sondaje de opinie.




Teste si Chestionare

Consiliere psihologica de familie
Cursuri, Training NLP, Dezvoltare personala, Coaching